תוכנית חיות וחיוכים

חברת "טבע הדברים" הוקמה בשנת 1998 על-ידי עומר אבישר (ונקראה בעבר "חיות וחיוכים"), מתוך אהבה גדולה לבעלי חיים ולילדים ומתוך הבנה שהחיבור בין השניים יכול להוביל רק לדברים טובים. בעלי החיים הינם חלק בלתי נפרד מסביבתנו ומעולמנו האנושי."חיות וחיוכים" שמה לה למטרה לקרב ילדים לעולמם הקסום של בעלי החיים.

חברת "טבע הדברים" מתמחה בתוכניות חקר והעשרה שנתיות ופועלת במוסדות חינוך שונים ברחבי הארץ – פעוטונים, גני ילדים, בתי ספר יסודיים ומסגרות חינוך מיוחד. התוכניות עובדות בהצלחה רבה עם כל פלגי האוכלוסיה. בין מאות לקוחותינו נמנים מוסדות הקשורים לקרן קרב, קרן רש"י, רשת המתנ"סים, רשויות מקומיות, מעונות יום ועוד.

בחברה יש כ-20 מדריכים ומדריכות, כולם מגיעים מרקע חינוכי ובעלי ידע וניסיון רב, רובם בעלי תעודות הוראה והדרכה. בנוסף עוברים המדריכים הכשרות והשתלמויות שוטפות על-ידי אנשי מקצוע במהלך השנה.

ל"טבע הדברים" מגוון גדול של כ-40 סוגי בעלי חיים, המטופלים באופן שוטף על-ידי אנשי מקצוע המתמחים בגידולם. בעלי החיים עוברים ביקורות חיסונים ומעקב על-ידי וטרינר ומבוטחים בביטוח צד ג'. 

תכניות שנתיות לגיל הרך

מטרות התכנית
חוויה: יצירת מפגש חוויתי ומהנה של הילד עם מגוון רחב ככל האפשר של בעלי חיים ממחלקות שונות ומגוונות, תוך כדי תצפית ליטוף והאכלת בעלי החיים.
לימוד: הכרת מושגים בסיסים הנוגעים לבעלי החיים הספציפיים ונושאים כלליים נוספים, כגון: הורים וצאצאים, תנועת בעלי חיים,  חושים, תקשורת,תזונה, ניקיון, בית הגידול וסביבתו ועוד.
חינוך: אחת מהמטרות המרכזיות של התכנית הינה חינוך לסובלנות והתחשבות בזולת. הילדים ילמדו צורת ליטוף והרמה נכונה כחלק מחינוך למניעת התעללות.
מהלך המפגש
מלבד חוויית הליטוף וההיכרות עם החיה, הילדים יחוו פעילויות רבות ומגוונות במהלך המפגש:

* המפגשים ייפתחו בשיר העוסק בבעל החיים המדובר וישולבו במשחקים, המחזות, שירים וריקודים.
* המדריכ/ה י/תביא למפגשים דיסקים, בובות, דפי הפעלה, פאזלים ועזרים רלוונטיים נוספים (למשל: משרוקיות במפגש שרקן, צמר במפגש כבשה, נשל במפגש נחש, זכוכיות מגדלת לצפייה בחרקים ועוד)…
* בסוף כל מפגש יחולקו דפי הסבר להורים בבית ודפי צביעה והפעלה להמשך דיון והרחבת הנושא בגן.
* בחלק מהמפגשים יושארו בעלי החיים בגן להמשך תצפית וחקר.
* חלק מהמפגשים יועברו בחצר הגן.

תכניות שנתיות בגני הילדים

מטרות על
הכרת עולמם הקסום של בעלי החיים, הקניית יסודות טיפול בבע"ח.
היכרות עם מושגים מדעיים בסיסיים.
הקניית מיומנויות ראשוניות של תצפית וחקר.
פיתוח מכלול יכולות של הילד.
מטרות אופרטיביות
תרגול אבחנה בין בעלי חיים שונים והיכרות עם צרכיהם השונים.
היכרות עם שלבי החקר ופיתוח יכולת לשאול שאלות.
רציונל התכנית
התכנית מותאמת לגיל הילדים ולשלב ההתפתחותי שלהם. על-כן היא בנויה מיחידות הולכות ומתפתחות באופן מדורג מבחינת רמת הקושי ומידת ההעמקה והמורכבות של החקר.

כל מפגש מתחיל ברמה המוחשית ומתפתח לכיוונים מופשטים (במידה מותאמת) וחוזר לרמה המוחשית.

בתהליך החקר נתייחס להתנהגות,תזונה, מחזור חיים ואורח חיים, כסות, אופן תנועה, מבנה גוף ועוד. השאלות לחקר נשאבות מדיאלוג בשיתוף הילדים, כאשר תמיד נערכות השוואות למחקרים קודמים. הפדגוגיה המנחה אותנו בתהליכי החקר היא הפדגוגיה של הלא נודע, בה המדריך שותף בתהליך ולא זה שמספק את השאלות והתשובות.

בעלי החיים אותם נביא לגן נבחרים באופן כזה שיהיה ייצוג לנציג אחד לפחות של כל משפחה בהתאמה לעונות השנה ולתכניות הגן והגננת.

דרכי הפעולה
בכל מפגש נכיר בעל חיים אחד או שניים. נתבונן, נשאל שאלות, נבחר שאלת חקר ונציע דרכים לחקירה. נשער השערות, נבצע ניסוי ונבדוק את התוצאות. בהתקבל התוצאות נסיק מסקנות וננסה לשאול שאלות חדשות שנובעות מתוצאות המחקר.

הילד לומד לחקור את בעל החיים דרך התבוננות, כאשר ההתמקדות היא בצרכים הקיומיים הבסיסיים של בעלי החיים. כך למשל הילד ילמד שלארנבת פרווה חמה ולכן היא רגישה לחום בהשוואה לחרדון המכוסה קשקשים שנהנה מחום השמש.

הילד ילמד להשתמש בכלים מדעים בסיסים לעריכת ניסוים על-מנת לאמת או לשלול את השערותיו, לדוגמא: במפגש עם הברווז נלמד כי הוא צף על המים בעזרת הבלוטות שמצויות בשומן שבגופו, בהמשך נשער ונבדוק מה מחפצי הגן צף במים ומה שוקע.

הישגים מצופים
* הילד ילמד להכיר את שלבי החקר: תצפית, שאלה, השערה, ניסוי ומסקנה.
* הילד יכיר את בעלי החיים שפגש – את צרכיהם ואת דרכי הטיפול בהם.
* הילד ירכוש מושגים חדשים ויתרגל הבעת רגשות, תחושות ודעות.

תכניות שנתיות בבתי הספר

מטרות על
הכרת עולמם הקסום של בעלי החיים.
טיפוח שיתוף פעולה, סובלנות וקבלת השונה.
פיתוח יכולת הבעה של מחשבות ורגשות.
מטרות אופרטיביות

הכרת בעלי חיים ממשפחות שונות, למידה על מאפייניהם (כסות / מחסה / טמפרטורה וכו') ועל בתי הגידול שלהם.
אפיון ותיאור בע"ח עפ"י צבע, צורה, גודל ועוד.
זיהוי בע"ח על-פי תנועה והתנהגות וחיקויים.
התנסות בהבעת רגשות ולמידת ניסוח המחשבות בעקבות מגע עם בע"ח.
 
 
רציונל התכנית
התוכנית, בדרכה הייחודית, מאפשרת למידה בדרך של חוויה, הנאה, גילוי ויצירה בכל מפגש באופן שונה מקודמו. הילדים לומדים ומתנסים בעקבות התבוננות והקשבה, תוך דחיית סיפוקים והתגברות על חששות. הם יכולים להיות שותפים בבניית סיפורים על בע"ח נבחר ולהתחקות אחר תנועותיו ותכונותיו המיוחדות.

דרכי הפעולה
מידי שבוע תובא לכיתה חיה או משפחה של חיות.

בחלקו הראשון של השיעור תתבצע התבוננות ויתקיים דיאלוג משווה בין החיה האורחת לבין קודמותיה ובינה לבנינו בני האדם. בנוסף, הילדים ילטפו ויאכילו את בעלי החיים וכן יתנסו מעט בחקר.

בחלקו השני של השיעור נספר סיפור המדגיש את תכונותיה המיוחדות של החיה ונבחין בין מציאות לדמיון, נפעל בתנועה (צורות התקדמות שונות), מוסיקה (תזמורת כלי הקשה מקרניים של חיות, או מקהלת ציוצי ציפורים וכו') ואומנות (התבוננות בציורי בע"ח שצוירו ע"י אמנים שונים).

הישגים מצופים
* הילד יכיר בע"ח ממשפחות שונות, ידע לציין את תכונותיהם ולשייכם למשפחתם תוך הנמקה.
* הילד יבצע משימות מגוונות במהלך התוכנית בזמן ובאיכות הנדרשת.
* הילד יגלה אחריות ורגישות בטיפוח ובגידול בע"ח בכיתה.
* הילד ידע לעבוד בצוות.
* הילד יתגבר על רתיעה מבעלי חיים (עד כמה שניתן לגבי חריגים).

מטרות על
היכרות מעמיקה עם מחלקות שונות של בעלי חיים.
פיתוח כישוריו הקוגניטיביים, הרגשיים והחברתיים של התלמיד.
מטרות אופרטיביות
העמקת הלימוד לסיווג מגוון בע"ח ע"פ קריטריונים ברורים ומגוונים.
לימוד אופנים שונים של תיעוד.
טיפוח שיתוף רגשות וחוויות מהחיים הקשורות לבע"ח.
לימוד טיפול בחיה, תוך שימת לב לצרכיה.
רציונל התכנית
ילדי כיתות ג'- ד' כבר מסוגלים לבטא עצמם בדרכים שונות ומורכבות. יכולת ההבעה שלהם בע"פ ובכתב משוכללת מזו של בני הכיתות הנמוכות ועל כן משימות סיכום תצפית או כתיבת סיפור מציאות על בע"ח הוא דבר אפשרי. כאן נוכל להשתמש גם בקטעי מוסיקה המתארים בע"ח, כמו קרנבל חיות והפנתר הוורוד, להרחיב את הידע הספרותי וללקט טקסטים ספרותיים (שירים וסיפורים) על בע"ח ולאחר מכן לבחון את התלמידים לאור הידע שהצטבר – מה יכול להיות ומה אינו נכון במציאות.

הילדים ייחשפו לעיתונים בתחומי הטבע והמדע וילקטו כתבות גם מעיתונים יומיים רגילים. בכל כיתה ניתן ליצור מוקד להצגת "חדשות חיות" ולהצגת "תעודת הזהות" של החיה שביקרה.

דרכי הפעולה
בכל מפגש שבועי נפגוש חיה אחת לפחות ונבחן אותה באמצעות חושינו. נדון בנושא שיוכה למחלקה / משפחה מסוימת, נצפה בהתנהגותה ובתנועותיה, נאזין לקולות שהיא משמיעה ונציין זאת בדפי התצפית. נלקט מידע רלוונטי ונכתוב כתבות לעיתון ביה"ס .

הישגים מצופים
* בכיתה תהיה פינת טבע הכוללת ספרות מקצועית, כתבות על בע"ח ותעודת זהות.
* הילד יכיר בעלי חיים וידע למיינם למחלקות.
* הילד יכבד בע"ח, ידע כיצד לטפל בהם ולהתחשב בצרכיהם הבסיסיים.

מטרות על
חשיפה לעולם בעלי החיים והכרות עם תכונותיהם המגוונות.
טיפוח לומד אחראי, מיומן ומשתף.
מטרות אופרטיביות
לימוד ניתוב הרגשות לאפיקים חיוביים וקשירה בין היחס לבע"ח לבין היחס לסביבה  האנושית והפיסית.
שיתוף פעולה עם חברים לכיתה תוך לקיחת אחריות משותפת, התחשבות וכו'.
פיתוח כישורי היצירתיות, השפה וההבעה של הילד.
סיפוק הזדמנות ללמידה בדרך של חוויה.
רציונל התכנית
ככל שהילד גדל, כך הוא נחשף יותר לגילויים של חוסר סובלנות ולעיתים גם לאלימות (בבית הספר, באמצעי התקשורת ובסביבת המגורים שלו). לעיתים, כשהחברה מזניחה את הנושא אנו עדים לאלימות של נערים כלפי בע"ח ובני אדם. הטיפול בבע"ח והמגע הרציף עימם מרכך את ההתנהגויות הקיצוניות, מעדן את האישיות ויוצר התנהגות מתונה, היוצרת מרחב בין סיבה ותגובה.

דרכי הפעולה
מידי שבוע נפגוש בע"ח ייחודי ונלמד את תכונותיו.

נעורר שיחה ונשתף, נכיר סיפורים עממיים, אגדות ידועות ופתגמים הקשורים לבעלי החיים. ננסה לבנות חיה דמיונית, נאפיין אותה, ניתן לה שם ותכונות ונבנה לה סביבה מתאימה. בתחום החשיבה היצירתית המשולבת בטכנולוגיה ננסה להמציא פטנטים וליצור אמצעים שישביחו את תנאי המחיה של בעלי החיים. הילדים יוכלו להיות שותפים בפרויקטים שונים, כגון הצלת בעלי חיים בסביבה או הצטרפות לפעילות גופים פעילים בתחום, כמו תנו לחיות לחיות, גידול כלבי נחייה לעיוורים, ביקור ותשומת לב לחיות במכלאות אזוריות, סיוע לווטרינר הרשות ועוד.

הישגים מצופים
הילד יהיה בעל ידע רחב ומעמיק בנושא בע"ח.
הילד ידע לקחת אחריות, לבצע משימות, לדווח, לנהל ולפתח רעיונות במסגרת הכיתה ומחוצה לה.

מטרות על
הכרת עולם בעלי החיים והבחנה בייחודיות של היצורים החיים ביחס לעולם הצומח, הדומם והאדם.
פיתוח מיומנויות חקר, תוך שיפור יכולות הילד בתחומים השונים (שפה, קוגניטיבי, רגשי, חברתי ועוד).
טיפוח לומד עצמאי, הגברת הסקרנות הטבעית והמוטיבציה ללמידה.
מטרות אופרטיביות
הכרת התנהגותו של בעל החיים בשבי והשוואה להתנהגותו בטבע.
לימוד מושגים הקשורים לבעל החיים וסביבת חייו - דרכי ההתגוננות, ההסוואה, מרחבי החיים ועוד.
העמקת הידע בנושא משפחות בעלי חיים והכרת תכונות משותפות - גלויות וסמויות.
לימוד דרכים שונות של תיעוד ואיסוף מידע.
רציונל התכנית
תכנית החקר בכיתות א'-ב' תשלב בין לימוד הקריאה והכתיבה לתהליכי החקר. בצאתנו מנקודת הנחה שהילד כבר הכיר בעלי-חיים בעבר ולמד לטפל בהם, נוכל להתבסס על הרקע שלו ולהרחיב את הידע שלו. הילדים יקבלו החלטות, כגון נושא חקירה – השאלה הרלוונטית - ויציעו דרכים מגוונות לניסויים. נאפשר ונעודד את הילדים להמשיך ולחקור בין המפגשים השבועיים באופן עצמאי. כך גם בנושא איסוף מידע – נחלק משימות ונביא להפריה הדדית בין קבוצת הלומדים. נאפשר לילדים להשוות את הנושאים הנחקרים עם נושאים דומים בסביבה ובחיי האדם, על-מנת לפתח את מיומנותם להשוות, להכליל ולעשות העברה של עקרונות הנלמדים.

דרכי הפעולה
בכל מפגש יפגשו הילדים בעל חיים אחד או יותר בעלי מכנה משותף חלקי. בשלב הראשון נכיר ונתבונן באחד מבע"ח. לאחר מכן נתבונן באותה שיטה בבע"ח שני. מכאן תיווצר השוואה שתייצר שאלות לחקר. נציע הצעות לתהליך בדיקה, נעלה השערות ונחקור. לאחר מכן יתבצע ניסוי שיוביל לתוצאות, נשווה עם ההשערות ונבנה מסקנות. הנושאים בהם נעסוק ינבעו ממבנה גופם של בע"ח, כסותם, תפקודם והתנהגותם. תוך כדי התהליך ירכשו הילדים כלים של תיעוד וסיכום תוצאות (דיאגראמות שונות, גרפים, צילום, כתיבה באופן ידני וממוחשב). בסוף השנה נערוך תצוגה של תהליכי החקר ונוכל גם להציגם באתר ביה"ס או בעיתון בית ספרי.

בנוסף לחקר נצפה בסרטונים רלוונטיים, נכתוב סיפורים המתבססים על הידע שנרכש, נשתמש בכלים מדעיים ונרחיב את עולם המושגים שלנו. הילדים יבדקו את תוצאות הניסוי באופן מוחשי ולעיתים יעמידו עצמם במקום החיה, לדוגמא: אילו היו חד-אף החי במחילות ואינו רואה - הליכה בעיניים עצומות, אילו היו זיקית המתמחה בהסוואה – מציאת מקום "מסתור" שמתאים לצבעי הבגדים, אילו היו בונה – בניית מבנה מתאים, אילו היו ציפור - בניית קן מחומרים מגוונים בסגנונות שונים, כמו קן תלוי על עץ וכד'…

כמו כן אנו מעודדים גם פעילות דמיונית לאחר בדיקה וחקירה של המציאות, למשל: לאחר השוואה בין מבני מגורים של חיות שונות, נמציא חיה דמיונית, נאפיין אותה (תעודת זהות) ונבנה את ביתה.

הישגים מצופים
* הילד יפנים את תהליך החקר על כל שלביו.
* הילד ישתמש במושגים מתחום המדעים בשפתו השגרתית.
* הילד ידע להבחין בין קבוצות בע"ח ויכיר חלק מהתכונות המשותפות למשפחות בע"ח.
* כל ילד יעשה עבודת חקר אישית בנוסף על השתתפות פעילה בחקר קבוצתי.

מטרות על
הכרת עולמם של בעלי החיים, תוך חוויה, הנאה וסקרנות.
העמקת ההכרות של הילד עם סביבת חייו.
פיתוח מיומנויות חקר מתקדמות ושיפור השימוש המדויק  וההגיוני בהן.
מטרות אופרטיביות
לימוד של התבוננות מעמיקה, ותרגול של הגדרה וסיכום הידע הנלמד בהתבוננות לקבוצת הלומדים בע"פ ובכתב באופן ברור.
בניית תעודת זהות (אפיון) לבעל החיים בעקבות תהליכי החקר בהם התנסו.
תיעוד במחברת חקר ובמחשב במקביל של תהליך החקר ותוצאותיו.
הבנת הדרך לחקור את בעלי החיים מבלי לפגוע בהם ותוך הקפדה על כללי זהירות והיגיינה.
רציונל התכנית
תהליכי החקר בכיתות המתקדמים ג'-ד' יתבצעו לאחר היכרות ובירור הידע הקודם של הילדים. המחקר והפעילות יתבצעו בשיתוף מלא של הילדים ותפקידו של המדריך יהיה תיווך, תמיכה וליווי התהליך ולא מתן תשובות לשאלות או מבקר.

דרכי הפעולה
"חיות וחיוכים" תספק לכיתה מספר בעלי חיים שיושארו באופן קבוע לגידול ולתהליכי חקר מתמשכים. בנוסף לכך יובאו בעלי חיים למפגשים חד-פעמיים. הילדים יפעלו במליאה, בקבוצות קטנות וביחידים. הילדים ישתמשו בכלים מחקריים, כמו מיקרוסקופ, משקפת, זכוכית מגדלת, מד משקל וטמפרטורה ועוד. ייבחנו תכונות של בעלי חיים ותהליכי חיים וייערכו השוואות בין מחזורי חיים, קבוצות ו/או משפחות של בע"ח. לקראת סוף השנה תיערך תצוגה ממוחשבת או מוחשית שתסכם ותציג את תהליכי החקר האישיים של הילדים בכיתה.

הישגים מצופים
* הילד ישפר את יכולת השימוש שלו במושגים מתחום המדעים כחלק משפתו השגרתית.
* הילד ירחיב את הידע שלו על עולם בעלי החיים.
* כל ילד יערוך מחקר אישי ויציג אותו בתערוכת עבודות החקר השנתית.
* כל ילד יתכנן באופן מקורי תעודת זהות לבעל חיים נבחר האהוב עליו.
* הילד יוכל לדווח על תהליכי חקר לקבוצתו באופן מילולי ובכתב.
* כל הילדים ייקחו אחריות אישית בהשגחה ובטיפול בבעלי החיים לאורך תקופה ויהיו רגישים לצרכיהם.

מטרות על
למידת איסוף, מיון וארגון מידע בכלים ממוחשבים.
הרחבת הידע על בע"ח, מוצאם ותהליכי הביות שעברו.
הכרות עם סביבות חיים קרובות והשוואתם לסביבות חיים מרוחקות מאוד.
ביצוע מחקר ארוך וממושך בעל מספר משתנים.
טיפוח כבוד ואהבה לבע"ח, תוך דחיית סיפוקים. עידון ההתנהגות והסבת הדחף לאלימות לאפיקים חיוביים.
מטרות אופרטיביות
הכרות עם מחזור חיים של יונקים (יבשתיים וימיים), חרקים שונים,זוחלים, עופות ודו-חיים והשוואה ביניהם.
הכרות עם בתי גידול שונים והשוואה ביניהם.
לימוד על תזונת בע"ח והתאמתה לאזורי אקלים ולתקופות פעילות בעל החיים (עונות השנה / יום-לילה).
פיתוח מיומנויות ביצוע עבודת חקר אישית ברמה גבוהה, תוך שילוב ידע מתחומים שונים (התמצאות במפה, גיאוגרפיה ואקלים וידיעת הטבע).
רציונל התכנית
בנוסף ללמידה המשמעותית המתקיימת בכיתות ה'-ו', אנו רואים חשיבות רבה גם בהשגת מטרות חינוכיות נעלות תוך כדי התהליך, כמו שיתוף פעולה חיובי ומפרה בין הילדים, מניעת אלימות וניתוב הכוחות השליליים לאפיקי פעולה מועילים וחיוביים. המדריך ילווה את הקבוצה והיחידים, יתמוך ויספק כלים בעת הצורך. בהתאם לכך, ילדי כיתה ו' יכולים ללוות בתהליכי החקר קבוצות צעירות יותר וזאת לשם חיזוק האחריות האישית העתידית. הילדים יוכלו להציג מחקרים בתחרויות בין בתי ספר במסגרת ארצית.

דרכי הפעולה
כל עבודת מחקר תכתב ע"פ כללים וקריטריונים שייבנו בקבוצה ובמליאה, לאחר דיון מעמיק בחשיבותם. כל תלמיד יקבל חיה לגידול אישי וילווה אותה במהלך כל השנה, יתמוך בתהליך הרבייה וגידול הצאצאים. איסוף המידע יתבצע ברמה גבוהה מבעבר והשימוש באינטרנט לאיסוף מידע יהיה חלק בלתי נפרד מהתהליך. נעמיק את הידע ובנוסף לנושאים הבסיסיים כמו מזון, כסות, מקום מחייה, רבייה ועוד - יילמדו נושאים נוספים, כמו טכניקות ההישרדות של בע"ח, סוגי האויבים, מחלות אופייניות והטיפול בהן.

נציע פרויקטים של חונכות (אצל וטרינר, עמותות כמו "תנו לחיות לחיות", כלביה לגידול כלבי נחייה ועוד). ילדי כיתה ה'-ו' יוכלו לערוך יום הרצאות להורי ביה"ס בנושא בע"ח, במסגרת "ילדים מלמדים מבוגרים".

הישגים מצופים
* הילדים יבצעו עבודות חקר ע"פ תכנית קבועה (באופן יחידני וקבוצתי).
* הילדים יתגבשו לכדי קבוצה מגובשת המשתפת פעולה.
* ההורים ישותפו וישתתפו בתהליכי הלמידה.
* תוצא חוברת מחקרים כיתתית.

תכניות שנתיות לחינוך המיוחד

תכנית חיות וחיוכים עובדת לאורך שנים רבות במסגרות של החינוך המיוחד (ילדים, נוער ומבוגרים בעלי קשיים רגשיים, פיזיים  או מצבי פוסט-טראומה) בבתי הספר, בגנים ובמסגרות מיוחדות למבוגרים.

אנו מאמינים ופועלים מתוך אמונה שכל ילד או מבוגר, על אף מגבלותיו, הוא עולם ומלואו ומגיעה לו הזדמנות לבטא את עצמו ולהשתלב במגוון פעילויות שונות.

מטרות על

טיפוח יכולות המשתתפים באמצעות בעלי החיים.
שיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי בעקבות הטיפול והאינטראקציה עם בעלי חיים.
יצירת אווירה נעימה ומרגיעה באמצעות בע"ח.
התמודדות עם קשיים מגוונים ועידוד המשתתפים לפעילות באמצעות בעל החיים כגירוי ומעורר מוטיבציה.
שיפור מיומנויות חברתיות להשתלבות אופטימלית בחברה.
שיפור היכולות הלימודיות.
מטרות אופרטיביות
התגברות על פחד ולימוד אחיזה נכונה בחיה.
התנסות בחוויות הגידול והטיפול בבעלי חיים.
לימוד שליטה בתנועה, בשימוש בכוח ועוד.
טיפוח דחיית סיפוקים וקבלת עידוד ומוטיבציה לפעול במגוון דרכים.
שיפור השפה ויכולת לשתף ולהשתתף בדיאלוג עם הסביבה.
רציונל התכנית
בשנים האחרונות אנו עדים לתכניות טיפוליות רבות המשתמשות באמנויות ובבעלי חיים כאמצעי מרפא לקשיים שונים. מחקרים רבים טוענים ומוכיחים קשר ישיר בין מגע עם בעלי חיים ושיפור מיומנויות רבות בתחומים שונים. אנו מאמינים ברעיון ובדרך ופועלים למען ילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים ולמען השתלבותם בחברה. התכנית בבסיסה מאפשרת התנסויות רבות ומגוונות, שחושפות את משתתפיה לעולמם של בעלי החיים. הכרת עולמם הקסום של בעלי החיים ומפגש איתם, תוך מגע ישיר, מזמן למשתתפים חוויה מעצימה ובלתי נשכחת, בה הילד והמבוגר מפתחים מיומנויות רגשיות כמו ביטחון עצמי, התגברות על פחד, דחיית סיפוקים, התמודדות עם מצבי כישלון ואי-וודאות. התנהגותם הצפויה ובלתי צפויה של בעל החיים מזמנת מגוון רחב של התמודדויות ומביאה שמחה, סיפוק, הנאה, התרגשות וכמובן הרבה חיוכים.

תהליך זה מלווה בתיווך מדריך מיומן בעל יכולות תקשורת גבוהות עם סוגי אוכלוסייה שונים, אהבה לאדם באשר הוא אדם וכמובן לבעלי החיים. המפגשים בתכנית החינוך המיוחד מתקיימים ביחידים ובקבוצות מאוד קטנות, זאת על-מנת לעודד את המשתתפים בה לשתף פעולה עם התכנים השונים, ליצור יחסי גומלין בינם לבין שאר חברי הקבוצה ובעל החיים וכן לאפשר למדריך להתייחס לכל משתתף בהתאמה לקושי שלו ולמצבו הנוכחי.

המשתתפים לומדים לנהוג ביתר זהירות והתחשבות באמצעות בעלי החיים. במהלך המפגשים מתקיים תהליך מרגש בו המשתתפים מוצאים עצמם מזדהים עם בעלי החיים – עם גודלם, גילם, מראם, תכונותיהם השונות וכן עם עצם היותם פגיעים לא פחות מהם. המשתתף מרגיש תחושת מסוגלות, בה הוא יכול לדאוג ולטפל ביצור חי אחר שתלוי בו וזקוק לו. 

דרכי הפעולה
בכל מפגש יכירו המשתתפים סוג שונה של בעל חיים, תוך התבוננות וליטוף. הם יפעלו וילמדו שיר מתאים, תנועות ברצף, ריקוד ומשחק. הפעילות תותאם לקצב אישי ותתפתח בהתאם לתנאים. אם הדבר מתאפשר מבחינת צוות המוסד, ניתן להשאיר חיה עם כלי גידול מתאים ,מזון וכו' כדי שהמשתתפים יתנסו בתהליכים בזמן שבין מפגש אחד למשנהו.

 בנוסף למפגש עם בעל החיים, המשתתפים יחשפו לתכנים נוספים כגון: מוזיקה, יצירה וסיפור, המחזקים את החוויה החיובית במפגש.

הישגים מצופים
* המשתתפים יכירו סוגים שונים של חיות וילמדו לחבבם.
* שיפור מכלול המיומנויות הנדרשות בשגרת החיים.
* העצמת אישיותם של המשתתפים והגברת ביטחונם העצמי.
* הצוות החינוכי ילמד את היתרונות באימוץ חיות לטובת רווחתם של המשתתפים בעלי הצרכים המיוחדים.

המיוחדים שלנו

קייטנות "חיות וחיוכים"
אנו מזמינים אתכם לשלב אותנו בקייטנות שלכם לחוויה מרגשת ומלמדת.
הקייטנות מיועדות לילדי הגן ובית הספר היסודי.
הנושאים מגוונים ומותאמים לקונספט של הקייטנה.
נושאים לדוגמא:
* בעלי חיים אקזוטיים
* בעלי חיים סובבי עולם
* חיות מהספרים ומהאגדות
* תצפית וחקר


ימי עיון והרצאות
תקופת האביב מזמנת לנו מפגש מרתק ממש בפתח ביתנו עם זוחלים כגון צבים, לטאות ונחשים למיניהם.
וכן עם מינים רבים ומגוונים של חרקים, החל בפרפרים, יתושים, זבובים ודבורים וכלה בחיפושיות, זחלים, עכבישים, עקרבים ונדלים.

בהמשך לפעילותינו השוטפת בכיתות הלימוד לאורך שנת הלימודים אנו עורכים הרצאות וימי עיון מרתקים העוסקים בנושאים:

* מפגש עם בע"ח בטבע.
* החיים מתחת לאבן.
* כללי זהירות ובטיחות.
* מניעה וטיפול במקרה של הכשה או עקיצה.
ימי העיון נערכים בקבוצות גדולות (בד"כ שכבת גיל) – באולם, בחצר בי"ס, או בשדה סמוך. אל ימי העיון מגיע/ה המדריך/ה מלווה בבע"ח רלוונטיים (זוחלים וחרקים) ובדפי הסבר ותרגול.

ימי העיון יכולים להוות השלמה מעשית לידע שנרכש בכיתות וכן פעילות העשרה חד-פעמית.

פעילויות לגיל הזהב

מפגש חווייתי ומרתק בין קשישים לבין בעלי חיים,
במהלכו יבואו המשתתפים במגע עם בעלי החיים,
יאכילו אותם, יכירו את עולמם ובעיקר ייהנו ויבלו עימם.

Tivonet