תכנית חיות וחיוכים עובדת לאורך שנים רבות במסגרות של החינוך המיוחד (ילדים, נוער ומבוגרים בעלי קשיים רגשיים, פיזיים או מצבי פוסט-טראומה) בבתי הספר, בגנים ובמסגרות מיוחדות למבוגרים.
אנו מאמינים ופועלים מתוך אמונה שכל ילד או מבוגר, על אף מגבלותיו, הוא עולם ומלואו ומגיעה לו הזדמנות לבטא את עצמו ולהשתלב במגוון פעילויות שונות.
מטרות על
טיפוח יכולות המשתתפים באמצעות בעלי החיים.
שיפור הדימוי העצמי והביטחון העצמי בעקבות הטיפול והאינטראקציה עם בעלי חיים.
יצירת אווירה נעימה ומרגיעה באמצעות בע"ח.
התמודדות עם קשיים מגוונים ועידוד המשתתפים לפעילות באמצעות בעל החיים כגירוי ומעורר מוטיבציה.
שיפור מיומנויות חברתיות להשתלבות אופטימלית בחברה.
שיפור היכולות הלימודיות.
מטרות אופרטיביות
התגברות על פחד ולימוד אחיזה נכונה בחיה.
התנסות בחוויות הגידול והטיפול בבעלי חיים.
לימוד שליטה בתנועה, בשימוש בכוח ועוד.
טיפוח דחיית סיפוקים וקבלת עידוד ומוטיבציה לפעול במגוון דרכים.
שיפור השפה ויכולת לשתף ולהשתתף בדיאלוג עם הסביבה.
רציונל התכנית
בשנים האחרונות אנו עדים לתכניות טיפוליות רבות המשתמשות באמנויות ובבעלי חיים כאמצעי מרפא לקשיים שונים. מחקרים רבים טוענים ומוכיחים קשר ישיר בין מגע עם בעלי חיים ושיפור מיומנויות רבות בתחומים שונים. אנו מאמינים ברעיון ובדרך ופועלים למען ילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים ולמען השתלבותם בחברה. התכנית בבסיסה מאפשרת התנסויות רבות ומגוונות, שחושפות את משתתפיה לעולמם של בעלי החיים. הכרת עולמם הקסום של בעלי החיים ומפגש איתם, תוך מגע ישיר, מזמן למשתתפים חוויה מעצימה ובלתי נשכחת, בה הילד והמבוגר מפתחים מיומנויות רגשיות כמו ביטחון עצמי, התגברות על פחד, דחיית סיפוקים, התמודדות עם מצבי כישלון ואי-וודאות. התנהגותם הצפויה ובלתי צפויה של בעל החיים מזמנת מגוון רחב של התמודדויות ומביאה שמחה, סיפוק, הנאה, התרגשות וכמובן הרבה חיוכים.
תהליך זה מלווה בתיווך מדריך מיומן בעל יכולות תקשורת גבוהות עם סוגי אוכלוסייה שונים, אהבה לאדם באשר הוא אדם וכמובן לבעלי החיים. המפגשים בתכנית החינוך המיוחד מתקיימים ביחידים ובקבוצות מאוד קטנות, זאת על-מנת לעודד את המשתתפים בה לשתף פעולה עם התכנים השונים, ליצור יחסי גומלין בינם לבין שאר חברי הקבוצה ובעל החיים וכן לאפשר למדריך להתייחס לכל משתתף בהתאמה לקושי שלו ולמצבו הנוכחי.
המשתתפים לומדים לנהוג ביתר זהירות והתחשבות באמצעות בעלי החיים. במהלך המפגשים מתקיים תהליך מרגש בו המשתתפים מוצאים עצמם מזדהים עם בעלי החיים – עם גודלם, גילם, מראם, תכונותיהם השונות וכן עם עצם היותם פגיעים לא פחות מהם. המשתתף מרגיש תחושת מסוגלות, בה הוא יכול לדאוג ולטפל ביצור חי אחר שתלוי בו וזקוק לו.
דרכי הפעולה
בכל מפגש יכירו המשתתפים סוג שונה של בעל חיים, תוך התבוננות וליטוף. הם יפעלו וילמדו שיר מתאים, תנועות ברצף, ריקוד ומשחק. הפעילות תותאם לקצב אישי ותתפתח בהתאם לתנאים. אם הדבר מתאפשר מבחינת צוות המוסד, ניתן להשאיר חיה עם כלי גידול מתאים ,מזון וכו' כדי שהמשתתפים יתנסו בתהליכים בזמן שבין מפגש אחד למשנהו.
בנוסף למפגש עם בעל החיים, המשתתפים יחשפו לתכנים נוספים כגון: מוזיקה, יצירה וסיפור, המחזקים את החוויה החיובית במפגש.
הישגים מצופים
* המשתתפים יכירו סוגים שונים של חיות וילמדו לחבבם.
* שיפור מכלול המיומנויות הנדרשות בשגרת החיים.
* העצמת אישיותם של המשתתפים והגברת ביטחונם העצמי.
* הצוות החינוכי ילמד את היתרונות באימוץ חיות לטובת רווחתם של המשתתפים בעלי הצרכים המיוחדים.